De Bijbel: een boek van ontmoeting

Bij Bijbel Next zetten we tieners én de Bijbel centraal. Dat doen we omdat we geloven dat de Bijbel het belangrijkste boek is waarmee je tieners in aanraking kunt brengen, en omdat we het iedere tiener toewensen dat ze er zelf hun weg in en mee leren vinden. We laten ons hierbij inspireren door de idealen van Jongerentheologie, waarbij het samen ontdekken van betekenis centraal staat. Jij als tienerleider, de tiener zelf én de Bijbel gaan hierbij met elkaar in gesprek. Maar wat voor visie op de Bijbel zit daar eigenlijk achter?

Spannend en onvoorspelbaar

Voor tieners (en misschien ook wel voor veel volwassenen) kan de Bijbel overkomen als een boek dat vooral gaat over wat wel of niet mag. In het Engels noemen ze dat Basic Instructions Before Leaving Earth. Maar dat is juist niet hoe we vanuit Bijbel Next naar de Bijbel kijken. De Bijbel is het boek waarin je God kunt ontmoeten. Dat maakt Bijbellezen spannend en brengt een element van onvoorspelbaarheid in. Een ontmoeting kun je tenslotte niet volledig van tevoren vastleggen of controleren. En al helemaal geen ontmoeting met God – vraag het maar aan Mozes of Elia ;-).
En een ontmoeting kent altijd meer dan één speler – ook de lezer, in dit geval de tiener, heeft een belangrijke rol in de betekenis dit ontstaat wanneer de Bijbel opengaat. Niet elke tiener is hetzelfde, en een tiener kan ook per dag of zelfs per moment anders in z’n vel zitten. Een tekst kan daardoor op verschillende manieren binnenkomen.

De dichter van Psalm 62 verwoordt het heel mooi:

‘Eenmaal heeft God gesproken.
Tweemaal heb ik gehoord.’

Of denk aan de joodse benadering, waarbij iedere tekst wel 70 betekenissen kan hebben. En dat is misschien nog wel veel te weinig, als je betekenis als datgene ziet dat ontstaat in de ontmoeting tussen tekst en lezer – er zijn tenslotte iets meer dan 70 mensen op de wereld, die ook nog eens allemaal hun eigen ontwikkeling kennen.

Pure toeval?

Misschien denk je nu wel: is het dan allemaal volledig willekeurig en vrijblijvend? Laat je de betekenis van een tekst over aan hoe onze pet er toevallig op een bepaald moment bij staat?
Dat zeker niet. Om dat te voorkomen, hebben we het onderdeel ‘Beter Bijbellezen’ toegevoegd aan Bijbel Next. Tieners leren hierdoor zelf te onderzoeken wat de historische en culturele achtergrond van een tekst is, in welke situatie de schrijver zich bevond (voor zover dat te achterhalen is), hoe je de structuur van een tekst ontdekt, welke woorden de schrijver belangrijk vindt en met welke andere Bijbelgedeelten een tekst verband houdt. In het programma over Filippenzen 4 leren ze bijvoorbeeld dat Paulus in de gevangenis zit op het moment van schrijven, en dat de vreugde waar hij het over heeft dus geen goedkope ‘Always look on the bright side’- achtige pleister voor het bloeden is, maar een vreugde die los staat van de situatie waar je je toevallig in bevindt.

Handvatten én vrijheid

Dat onderzoek naar de tekst in zijn oorspronkelijke context gaat allemaal vooraf aan het geloofsgesprek, waar de betekenis van een tekst in het leven van de tieners centraal staat. En ook het programma als geheel is geschreven vanuit een bepaalde gedachte. Als tienerleider word je ingeleid in de achtergronden en de belangrijkste punten van de tekst. En van tevoren is goed nagedacht over wat in een tekst raakt aan de beleving van tieners, zodat je als tienerleider handvatten hebt om het gesprek daarover te beginnen – met alle vrijheid om toch een andere kant op te gaan, als de situatie en vooral jouw tieners daarom vragen.

Wil je meer weten over hoe je jouw rol als tienerleider kunt inzetten? Lees dan ook het artikel over de visie van jongerentheologie hierop.